Ruimte voor eigen interpretatie

Groentje

Sam van Tol

Het basisonderwijs staat voor de uitdaging om meer aandacht te besteden aan de natuur vanwege de groeiende behoefte aan ecologisch bewustzijn en duurzaamheid. Dit is belangrijker dan ooit: Volgens stichting Jantje Beton zitten meer kinderen dan ooit binnen op de bank terwijl er buiten zoveel te ontdekken is. 

Door leerlingen actief te betrekken bij buitenactiviteiten, kunnen zij een dieper begrip ontwikkelen voor de natuur en het belang van milieubescherming. Buitenlessen stimuleren niet alleen fysieke activiteit en gezondheid, maar ook creativiteit, probleemoplossend vermogen en sociale vaardigheden. Sam zag hierin de mogelijkheid om educatie en natuur samen te voegen in een vernieuwend buitenles-pakket. Ondanks het redelijk grote aanbod aan buitenlessen viel het haar op dat deze vaak bestaan uit pdf-bestanden met schoolse opdrachten die weinig ruimte vrijlaten voor eigen interpretatie. Hieruit ontstond Groentje.

De titel 'Groentje' verwijst naar jonge kinderen die vol nieuwsgierigheid de natuur induiken om nieuwe informatie te leren over de wereld buiten het leslokaal. Groentje bestaat uit 3 onderdelen: Een tas die ook gebruikt kan worden als kleed, een handleiding en een blokken set. De blokken zijn geïnspireerd op bestaand tuingereedschap. Sam heeft deze vormen vervreemd zodat kinderen zich in het gebruik niet laten beperken door de bestaande functie van de gereedschappen. Hierdoor spelen zij met de vormen en ontdekken dat deze ook in elkaar geschoven kunnen worden. In de bijbehorende handleiding staat wat kinderen allemaal met deze set kunnen creëren. De opties zijn eindeloos. Dit kan een vogelhuisje zijn, of misschien een insecten hotel? Het doel van Groentje is om kinderen informatie te leren over de natuurlijke omgeving en wat hier te vinden is. Kinderen leren met Groentje om in actie te komen en constructies te bouwen. Hierbij worden kinderen gestimuleerd om informatie te verwerken en op basis van de informatie te creëren.

Foto's: Alysa D’Elia/FAA